Nyheter

Hej,

 

Under de senaste månaderna har vi märkt att det är stora problem med sopsorteringen och vårt miljörum. Det tar alltid lite tid att hitta en balans i hur mycket soptömning som krävs, och hur många kärl för exempelvis restavfall som behövs. Detta har till viss del åtgärdats, men kommer behöva fortsatta insatser under den närmaste framtiden - vi siktar på att få in så många kärl vi behöver, utan att dra upp kostnaderna högre än nödvändigt.

 

Något vi alla behöver bli bättre på, är källsorteringen. Informationslappar har delats ut till samtliga i byggnaden, samt sitter uppsatta i miljörummet ovanför kärlen. Om det är något som är oklart här, får ni gärna höra av er till oss för förtydliganden.

 

Det är väldigt viktigt att vi källsorterar så mycket vi kan, då detta håller ner kostnaderna, och låter oss hålla avgifterna för lägenheterna så låga som vi kan. Om vi slänger för mycket sopor i kärlen för restavfall kommer kostnaden för sophanteringen gå upp - detta beror på att sophämtning av återvinningsmaterial är i princip gratis, medan som restavfall kostar en hel del att tömma. Slänger man exempelvis plastpåsar i kompost, kommer detta räknas som restavfall, och innebära ytterligare kostnader, så det är väldigt viktigt att vi är noggranna med att inte slänga våra sopor i fel kärl.

 

Då detta är en bostadsrättsförening, innebär det att alla extra kostnader, såsom extra tömning av kärl, eller ytterligare restavfallssopor, landar på oss som bor här. I kort, innebär dålig källsortering att föreningen drar på sig extra avgifter, vilket i sin tur kommer leda till förhöjda avgifter för lägenheterna. Det är allas vårt ansvar att se till att detta sköts ordentligt.

 

Åter igen, är det några oklarheter, eller om ni har några synpunkter angående detta, är ni välkomna att kontakta oss i styrelsen.

Hej,

 

På den extrainsatta stämman i oktober valdes en ny styrelse för bostadsrättsföreningen. Denna styrelse är gällande åtminstone fram till nästa årsstämma i maj 2022, och består av: Mats Rönnqvist, ordförande; Jens Lomander, vicevärd; Renata Dujmusic, ledamot; och Ahmet Hodovic, suppleant.

 

Vi i styrelsen har under de senaste veckorna arbetat med att lära oss om hur vårt arbete kommer gå till, specifika detaljer kring just denna bostadsrättsförening, samt att lösa en del problem som uppkommit hittills i byggnaden. Om ni har några frågor eller funderingar, problem som vi behöver se över, eller förslag på åtgärder i eller runt byggnaden, får ni gärna kontakta oss. Våra kontaktuppgifter finner ni på denna hemsida under Kontakt, Styrelsen.

 

Här på hemsidan finns även en hel del information om boendet och kontaktuppgifter för olika instanser, t.ex. för felanmälan. Information från oss i styrelsen kommer läggas upp här med jämna mellanrum under Nyheter.

 

Vi har även en Facebook-grupp, vilken ni hittar om ni söker efter ‘Brf Bergstoppen 2’. Gå gärna med i den, för att snabbt kunna ta del av information och ställa frågor direkt till andra bostadsrättsinnehavare.

Nu har föreningen en ny och uppdaterad hemsida på plats. Vi hoppas att hemsidan kommer att besökas flitigt av alla medlemmar och underlättar tillgången till information om ert boende. Hemsidan fungerar lika bra i datorn, mobilen eller läsplattan.

Syftet med hemsidan är att samla all väsentlig information, dokument och länkar som kan tänkas behövas som medlem i föreningen. 

Vad vi vill att ni som medlemmar ska göra är:

  • Skapa ett konto! Då blir ni också registrerade till föreningens nyhetsbrev - som skickas ut automatiskt när vi publicerar information på hemsidan.

Hör av er via mail eller kontaktformuläret vid frågor, idéer eller synpunkter!